21. listopadu 2024 Optimalizováno pro: Internet Explorer 6 Mozzila Firefox 16 |
V průběhu roku 2021 došlo k pořízení nového měřicího zařízení, a sice tzv. skidometru. Jedná se o zařízení, které je a bude využíváno pro určení protismykových vlastností vozovek a vodorovného dopravního značení v souladu s ČSN EN 1436. Jedná se o výrobek švédské společnosti SARSYS-ASFT AB, přičemž nákup byl financován z projekt OP VVV Infrastrukturní a laboratorní vybavení FD ČVUT (reg. číslo: CZ.02.2.67/0.0/0.0/16_016/0002482).
Od června roku 2021 bylo zahájeno řešení projektu Standardy výkonu znalecké činnosti při posuzování průběhů a příčin dopravních nehod, který byl podpořen Technologickou agenturou ČR. Kromě našeho ústavu na projektu participují Vysoké učení technické v Brně - Ústav soudního inženýrství, Masarykova univerzita - Právnická fakulta a Univerzita Pardubice - Dopravní fakulta Jana Pernera.
Jednou z činností, která na našem pracovišti kontinuálně probíhá, je vývoj a modernizace testovací figuríny P6. Jedná se o figurínu představující 6leté dítě. Zkoušeny jsou různé postupy a materiály, např. směs silikonového kaučuku Lukopren či elastická licí pryskyřice. Na níže přiložených obrázcích je vidět odlité předloktí a k tomu určená forma. Ta vznikla 3D tiskem na základě vytvořeného 3D modelu v rámci procesu reverzního inženýrství z předcházející generace figuríny.
V letech 2017 až 2020 je na našem pracovišti řešen výzkumně zaměřený projekt VIMOT, který se orientuje na práci s daty EDR a jejich validaci a zavádění do praxe. Technologie EDR a její principy
V květnu roku 2018 proběhl první z další série nárazových testů. Jednalo se o náraz osobního vozidla do figuríny dospělého člověka ve vysoké rychlosti. Test zajišťovala všechna zapojená pracoviště, Ústav soudního znalectví v dopravě se zapojil využitím měřicí techniky (totální stanice, 3D skener, měření dynamiky vozidla a další).
V rámci projektu se vybraní pracovníci z ÚSZvD a Ústav soudního inženýrství Žilinské univerzity také účastnili mezinárodního semináře CDR User Summit Europe. V rámci semináře zaznělo mnoho novinek a zajímavostí, a to jak ze strany výrobce CDR (nástroj pro čtení těchto dat) - společnosti Bosch, tak ze strany zástupců automobilek i uživatelů.
V říjnu 2017 v rámci mezinárodního projektu VIMOT4U, ve kterých spolupracují Ústav soudního znalectví v dopravě FD ČVUT, Ústav soudního inženýrství Žilinské univerzity, Dopravní fakulta Univerzity Pardubice a Policejní akademie ČR, proběhly u Linze série crashtestů osobních automobilů vybavených systémy EDR.
V srpnu 2017 spolupracoval Ústav soudního znalectví v dopravě FD ČVUT s kolegy z Fakulty stavební ČVUT v Praze na crashtestech bezpečnostních bariér. Studenti měli možnost v rámci těchto testů vybavit automobily figurínami a snímači pro dynamická měření do svých závěrečných prací. Celkem byly testovány tři druhy bezpečnostních bariér.
V dubnu letošního roku se v Chomutově konal 4. ročník veletrhu TECHNODAYS. Toho se na stánku ČVUT v Praze zúčastnili i naši zástupci. Obecně byla představena problematika, kterou se Fakulta dopravní a Ústav soudního znalectví v dopravě zaobírá. Detailně pak bylo účastníkům prezentováno měření dynamiky jízdy motocyklů v rámci projektu Analýza dopravních nehod.
Ústav soudního znalectví v dopravě si Vás dovoluje pozvat na přednášku na téma Bezpečnostní prvky vozidel, která se uskuteční dne 12.5. 2016 od 15.00 hodin v B005. Přednášet bude Ing. Karel Mulač, člen týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti, Škoda Auto a.s. Přednáška se zaměří zejména na nejnovější systémy ve výbavě vozidel koncernu, které působí preventivně za účelem eliminace krizových situací, popř. interagují se systémy pasivní bezpečnosti pro snížení následků případné dopravní nehody. Těšíme se na viděnou.
V říjnu roku 2015 jsme měli tu čest zastupovat společně s ústavem K616 Fakultu dopravní na oslavě 20 let naší univerzity v Děčíně. Při této příležitosti si mohli návštěvníci prohlédnou vystavovaná zařízení, diskutovat s akademickými pracovníky i studenty školy a dozvědět se řadu zajímavých informací.
V rámci jednoho z našich výzkumných projektů byl proveden v červenci 2015 nárazový test osobního automobilu za účel ověření nových prvků dopravní infrastruktury. Konkrétně se jednalo o možnosti nového stavebního řešení sjezdů a samostatných sjezdů s ohledem na zvýšení možnosti při případném nárazu vozidla.
Historicky první setkání zástupců ÚSZvD a SFDP proběhlo na půdě Fakulty dopravní v úterý 19.5.2015 od 15:00 hod. Akci moderoval pan doc. Ing. Jindřich Šachl, CSc., za náš ústav vystoupil a ústav představil jeho vedoucí doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D. Příspěvky si připravili Ing. Zdeněk Svatý, Ing. Luboš Nouzovský a Ing. Bc. Kateřina Mičunková, kteří detailněji představili některé projekty a výzkumné záměry. O cílech Společnosti pro fotogrammetrii a dálkový průzkum a přípravách na Kongres ISPRS v Praze v roce 2016 promluvila doc. Ing. Lena Halounová, CSc., předsedkyně SFDP. Po každém příspěvku následovala široká a přínosná diskuze. Na závěr semináře proběhla další všeobecná debata mezi členy obou komunit. Setkání ukázalo nové možnosti do budoucna a vysoký potenciál spolupráce, za což jsme rádi.
Ve spolupráci s kolegy FD ČVUT v Praze byl vyvinut jednoduchý, ale praktický software pro měření reakční doby. Program umožňuje exportovat naměřené výsledky pro další zpracování.
Dne 15. 11. 2013 proběhl na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze sedmý ročník setkání pražských vysokých škol (ČVUT, ČZU, UK, VŠE, VŠCHT) s veřejností odbornou, ale i laickou. Součástí akce byly nejen přednášky, ale také výstavní expozice, kde se návštěvníci akce mohli seznámit například se studentskou formulí, změřit si rychlost své reakce nebo poznat, jak se "vědecky" vaří pivo. Jeden z těchto výstavních prostor patřil také Fakultě dopravní. Zájemci se mohli seznámit s výsledky naší činnosti, vyzkoušet simulátor automobilu ústavu K616 nebo si prohlédnout modelové kolejiště se simulací automatizovaného řízení na železnici ústavu K620.
První reálný test fungování systému eCall se uskutečnila v prostorách Státní zkušebny zemědělských, potravinářských a lesnických strojů v Praze - Řepích. Tato zkouška proběhl s podporou především Ministerstva dopravy, kromě něj se na ní podílelo Ministerstvo vnitra - Generální ředitelství HZS ČR, ŠKODA AUTO a.s., Telefónica Czech Republic, a.s., ÚAMK a Fakulta dopravní ČVUT. Právě zástupci FD, konkrétně ústavu K616 zajistili průběh testu po technické stránce. Společně s nimi na realizaci a vyhodnocení testu pracovali i zaměstnanci a studenti našeho ústavu.
K soudněznalecké činnosti patří také provádění zkoušek a experimentů. Jedno takové zkoušení, které proběhlo v měsících září a řínu, se týkalo také použití tzv. mikroteček pro identifikaci. Mikrotečky byly umístěny na airbagy a po jeho vystřelení se zkoumala možnost čtení informací z mikroteček. Další částí testování byly zkoušky pevnosti a pružnosti registračních značek nebo adhezních podmínek na běžných městských komunikacích. Zajímavé snímky z průběhu si můžete ve fotogalerii.
Nyní již bývalá studentka našeho ústavu Ing. Lenka Žaludová absolvovala magisterský studijní program s hodnocením prospěla s vyznamenáním, tedy s červeným diplomem. Zároveň byla její diplomová práce na téma „Intenzita osvětlení předních světlometů v oblasti před vozem“ oceněna Cenou Prof. Ing. Dr. Jaroslava Vlčka, DrSc., která je udělována za vynikající diplomové práce studentů v magisterských studijních oborech Fakulty dopravní ČVUT. Práce byla psána v anglickém jazyce a následně též vydána německým nakladatelstvím Lambert Academic Publishing. Publikace je k získání na www.amazon.com
Konference proběhla 28. a 29.11.2012 v krásném prostředí Zámečku Vyšší policejní školy Ministerstva vnitra v Jihlavě. Naše přednášky byly zaměřeny na dokumentaci míst dopravních nehod. Prezentovali jsme naše poznatky ze zpracování řady revizních znaleckých posudků a Mgr. Zdeněk Marek předvedl na modelovém případu dokumentaci dopravní nehody pomocí technologie 3D skenování.
Zajímavým výstupem z letošního crash testu jsou 3D záznamy testů. Tato technologie, dobře známá z kin, je úplnou novinkou ve zpracování dat z nárazových zkoušek.
4. listopadu 2012 se uskutečnilo, s laskavou podporou automobilky Volvo, která vůz zapůjčila, testování vlastností automobilu Volvo V40. Testována byla především technická zdokonalení v oblasti bezpečnosti, kterými se tento automobil může pochlubit. Mezi ně patří například systém rozpoznávání chodců, který je za daných podmínek schopen automaticky automobil při nečinnosti řidiče brzdit.
Jak jsme vás již informovali, ústav K622 realizoval za podpory partnerů zkoušky střetu dětského chodce a dětského cyklisty s osobním automobilem. Tyto testy se uskutečnily ve dnech 7. a 8. 7. Na jejich přípravách se podíleli jak studenti FD ČVUT Ústavu soudního znalectví v dopravě, tak jeho vedení. Test byl filmován a snímán soustavou rychlokamer a fotoaparátů. Figurína i automobil byly osazeny meřící technikou pro sledování fyzikálních veličin v průběhu nehodového děje. K přesnému záznamu následků nehod v podobě deformací bylo využito 3D skenerů.
Tichá cesta 2012 je název soutěže elektomobilů, jejíž první ročník se letos konal 5. a 6. 10. První etapou soutěže byl závod na elektokolech a elektroskútrech v Praze 13 a Prokopského údolí. Po jejím úspěšném absolvování se závodníci vydali zdolat druhou etapu, kterou byl závod elektromobilů na trase Praha - Vrchlabí.
Ve dnech mezi 10. - 14. 9. se na brněnském výstavišti konal tradiční strojírenský veletrh. Zastihnout jste na této akci mohli i naše zástupce. Ústav soudního znalectví spoluvytvářel stánek ČVUT. Studenti Ústavu soudního znalectví v dopravě představili v rámci projektu „Popularizace vědy a výzkumu ČVUT“ mimo jiné i studentské crash testy střetu dětského cyklisty s osobním automobilem. Na stánku jsme měli možnost uvítat vzácné delegace jako pana prezidenta prof. Ing. Václava Klause, CSc. v doprovodu pana rektora ČVUT prof. Ing. Václava Havlíčka, CSc. nebo delegaci pana premiéra RNDr. Petra Nečase. Stejně tak delegaci pana velvyslance USA v ČR Normana L. Eisena. Veletržními pavilóny prošlo během pěti dní přes 85 tisíc návštěvníků z 50ti zemí celého světa, kterým měli studenti možnost přiblížit Fakultu dopravní ČVUT a prezentovat práci svých projektů. Fotografie z této akce si můžete prohlédnout v sekci Fotogalerie.
Po skončení Státních závěrečných zkoušek v roce 2012 se můžeme pochlubit úspěchem našich studentů. Diplomová práce Ing. Tomáše Rozlivky byla oceněna Cenou Prof. Ing. Dr. Jaroslava Vlčka, DrSc., která je udělována za vynikající diplomové práce studentů v magisterských studijních oborech Fakulty dopravní ČVUT.
Fakulta dopravní ČVUT v Praze, za podpory partnerů, provedla v rámci základního výzkumu v pořadí již třetí sérii dynamických zkoušek pasivní bezpečnosti dětského chodce při střetu s osobním vozidlem kategorie M1. Shodně jako v předchozích dvou letech, se jednalo o testy při různých kolizních rychlostech (10, 20, 30 km/h). Během testů byly sledovány kontaktní zóny na přídi vozidla včetně poškození a na upravené dětské figuríně typu P6 (šestileté dítě; 1,2 m; 22 kg) stojící čelem ke kolidujícímu vozidlu, výsledná zrychlení hlavy, hrudníku, pánve a zrychlení kolenního kloubu v sagitální ose. Provedeno bylo rovněž tenzometrické měření kontaktní síly působící na stehenní skelet.
Provedeno za podpory:
Dne 2. 12. 2011 proběhl na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze již pátý ročník setkání pražských vysokých škol (ČVUT, ČZU, UK, VŠE, VŠCHT) s veřejností odbornou, ale i laickou. Součástí akce byly nejen přednášky, ale také výstavní expozice, kde se návštěvníci akce mohli seznámit například se studentskou formulí, vodícími psy a ostatními pomocníky pro nevidomé a dalšími zajímavostmi ze světa vědy, výzkumu a techniky. Jeden z těchto výstavních prostor patřil také našemu ústavu. Zájemci se seznámili s oblastmi naší činnosti a měli možnost shlédnout mj. i výsledky crash testů, a ukázky práce s 3D skenerem nebo totální stanicí Topcon 3007i.
Na letošním ročníku brněnského Autosalonu, který se konal 2. až 9. 6., měl své zastoupení i náš ústav. Ústav soudního znalectví v dopravě společně s Ústavem dopravní techniky K616 zastupoval Fakultu dopravní. Prezentace FD byla součástí stánku Besipu. Výklad o dovezených exponátech, aktivitách a studijních oborech zajišťovali studenti.
Dne 29. dubna se v na letišti Tlustice u Hořovic uskutečnil 1. ročník hasičské soutěže Hořovické ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel. Akce se zúčastnily hasičské sbory z celé republiky. Prezentace zde měli zástupci složek záchranného systému, firem zabývajících se bezpečností provozu na komunikacích a také náš ústav. Stánek FD ČVUT Ústavu Soudního znalectví v dopravě byl v centru pozornosti jak malých, tak velkých návštěvníků. Zájem o naše prezentace a ukázky, které se týkaly mimo jiné crash testu s dětským chodcem, vyhodnocování vysokorychlostních záběrů či 3D skenování robotickou totální stanicí TOPCON, nás velmi těší. Návštěvníci si měli možnost poslechnout zajímavé informace o naší práci či vybavení a mohli si některá zařízení sami vyzkoušet. Pro školáky a předškoláky byla připravena soutěž v dynamickém měření. Naše prezentace byly zaměřeny na studenty a žáky či děti předškolního věku a na firmy působící v oborech, v nichž je možné navázat spolupráci, či vyměnit své poznatky a zkušenosti.
Píše o nás Svět motorů!
V čísle 12/2011 populárního časopisu pro motoristy vyšel článek o Studentském crash testu z podzimu 2010. Článek ke stažení
ZDE
Záznam přednášky na téma Vybrané metody analýzy dopravních nehod Přednáška se konala 13.10.2010 d 9:45 h v posluchárně H 005 v budově Fakulty dopravní ČVUT Horská. Přednášejícím byl prof. Ing. Gustáv Kasanický, CSc., člen předsednictva EVU (Evropská společnost pro výzkum a analýzu nehod). Tuto přednášku si můžete připomenout díky nahrávkám, které jsou pro vás přichystány v několika verzích.
prof. Ing. Gustáv Kasanický, CSc. iPod + GSM phone video, video mp4 (720x400), MP3 audio
SÉRIE DYNAMICKÝCH ZKOUŠEK střetu osobního automobilu s dětským chodcem
Bezpečnost chodců je v současné době jedním z významných kritérií pro hodnocení bezpečnosti vozidel. Homologační předpisy jsou založeny na
testování přídí těchto vozidel nárazovými maketami, které reprezentují části těla dospělého chodce, riziko pro dětského chodce je vyjádřeno testem impaktorem dětské hlavy.
Provedeno za podpory: |
|||||||||||||
|