Dnes je: 24. dubna 2024
Optimalizováno pro: Internet Explorer 6 Mozzila Firefox 16
|
Další vzdělávání v oblasti měřicích metod a simulačních programů
Obsah:
• Informace o realizaci pilotního prezenčního kurzu
• Informace o realizaci pilotního e-learningového kurzu
• Souhrnné informace o realizaci projektu a naplnění cílů
• Udržitelnost projektu
Obecné informace o projektu
Název projektu: | Další vzdělávání v oblasti měřicích metod a simulačních programů |
Registrační číslo projektu: | CZ.1.07/3.2.06/05.0001 |
Řešitel projektu (příjemce podpory): | České vysoké učení technické v Praze |
Rozpočet projektu: | 865.481,63 Kč (31 472,06 €) |
Zdroj financování projektu: | Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. |
Projekt podpořen v rámci: | OP VK - Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost |
Zprostředkující subjekt: | Ústecký kraj |
Název a č. GG: | CZ.1.07/3.2.06 Podpora vzdělávání v Ústeckém kraji |
Číslo kola výzvy: | 05 |
Popis projektu
Projekt je zaměřen na vytvoření vzdělávacího programu dalšího vzdělávání "Měřicí metody a simulační programy" a je reakcí na velmi rychlý vývoj v oblasti nových technologií a měřicích metod, který sebou nese potřebu zajistit dostatečně informovanou odbornou veřejnost a dostatek technických pracovníků, kteří budou schopni ovládat tato nová technická zařízení a aplikovat nové měřicí metody na konkrétní úkoly ve svém současném nebo budoucím zaměstnání. Vzdělávací program bude navržen pro prezenční formu studia a rovněž pro e-learning tak, aby byly zajištěny rovné příležitosti ke vzdělávání. V rámci projektu budou vytvořeny metodiky, výukové a učební texty a pomůcky. Obě formy programu budou pilotně ověřeny, a to prezenčním kurzem a e-kurzem. Na tvorbě projektu a jeho realizaci budou kooperovat odborníci z FD ČVUT, kteří mají bohatou zkušenost s novou měřicí technikou, zpracováváním měření a využitím jeho výsledků v simulačním prostředí. Projekt bude realizován v Děčíně.
Hlavní cíle projektu
1) | Zajistit kontakt technicky vzdělaným pracovníkům s moderní praxí, novými technologiemi a postupy používanými v průmyslu u oborů s vyšší přidanou hodnotou, jehož nepřítomnost vyplývá ze Strategie rozvoje lidských zdrojů Ústeckého kraje. |
2) | Zmírnit negativní dopad rychlého rozvoje moderních technologií a zajistit příležitost k osobnímu rozvoji v době, kdy získané vzdělání začne zastarávat v okamžiku, kdy jedinec opustí školu či jinou vzdělávací instituci (viz návaznost na cíl v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2012-2016). |
3) | Zajistit dostatečně kvalifikovanou pracovní sílu v oboru strojírenství a elektrotechniky schopnou práce s moderními technologiemi, a to pro zpracovatelský průmysl se zaměřením na výrobu elektrických součástek a na subdodávky pro automobilový průmysl, který bude v příštích letech stěžejním dle očekávaných dopadů změn na trh práce a kvalifikaci výše zmíněné strategie. |
Těchto cílů chce ČVUT dosáhnout rozšířením nabídky dalšího vzdělávání o nově vytvořený vzdělávací programu "Měřicí metody a simulační prostředky" určený právě pro technické pracovníky, kteří nemají dostatečné zkušenosti s moderními technologiemi a jejich použitím v praxi. Program je zaměřen na zdokonalování jejich dovedností a znalostí v oblasti nových měřicích zařízení a měřicích metod (laserové skenování 3D skenerem, fotogrammetrie, dynamické zkoušky apod.), osvojení si praktických zkušeností v práci s nimi a schopnosti aplikovat tyto nové metody měření v konkrétních úlohách řešených v současném či budoucím zaměstnání.
Při tvorbě programu bude kladen velký důraz především na příklady z praxe a aktuálnost témat, které zabezpečí ČVUT díky spolupráci s odborníky a vědeckými pracovníky, kteří se této problematice dlouhodobě a aktivně věnují.
Cílová skupina (CS)
• elektrotechnici měřicích přístrojů
• elektrotechnici VaV pracovníků
• mechatronici
• mechanici přístrojů, strojů či optických přístrojů
• projektanti
• stavaři
• likvidátoři pojistných událostí
• stavební, strojní, elektrotechničtí a dopravní inženýři
• další zájemci z řad technicky vzdělaných pracovníků.
Příslušnost CS: 80% CS z Ústeckého kraje (příslušnost bydlištěm nebo zaměstnavatelem), 20% z jiných krajů.
Klíčové aktivity a jejich výstupy:
KA1 - Tvorba vzdělávacího programu "Měřicí metody a simulační programy"
Cílem této klíčové aktivity je vytvořit vzdělávací program, který prohloubí znalosti cílové skupiny v oblasti měřicí techniky, umožní ji získat informace o nových technických zařízeních a možnostech jejich využití, osvojit si praktické zkušenosti a dovednosti s jejich využíváním, metody zpracovávání naměřených dat a aplikovat je v konkrétní problematice.
Výstupy KA1: metodika pro lektory (psaný text doplněný o obrázky, grafy, tabulky a didaktické komentáře), učební text pro cílovou skupinu (forma psaného textu doplněná o názorné obrázky, grafy a tabulky), didaktické pomůcky jako např. protokoly, pomocné tabulky a výpočtové programy atd.
KA2 - E-learningová podoba vzdělávacího programu "Měřicí metody a simulační programy"
Klíčová aktivita je zaměřena na vytvoření metodiky pro výuku vzdělávacího programu "Měřicí technika a simulační programy" prostřednictví e-learningu, vytvoření učebních a výukových materiálů pro e-learning (např. výukového videa k měřicím úlohám) a ověření prostřednictvím pilotního e-learningového kurzu.
V kurzu si účastník rozšíří své znalosti z oblasti měřicích metod, seznámí se prostřednictví ukázkových videí s prací s 3D skenerem, vysokorychlostní kamerou, totálními stanicemi, akcelerometry, osvojí si principy osazování zkušební techniky na měřeném objektu či umístění techniky v terénu, naučí se se zpracovávat naměřená data a osvojí si metody pro jejich správné vyhodnocení. Zároveň se seznámí se současnými trendy v oblasti měřicí techniky a legislativou.
Výstupy KA2: metodika pro e-learningovou podobu vzdělávacího programu, učební podklady v elektronické podobě, didaktické pomůcky jako např. videa s návody na měření, funkční e-learningové řešení, realizace pilotního e-kurzu (40 h) pro cílovou skupinu.
KA3 - Pilotní ověření vzdělávacího programu "Měřicí metody a simulační programy"
V rámci klíčové aktivity bude provedeno pilotní ověření didaktického nastavení vzdělávacího programu "Měřicí metody a simulační programy" a ověřeny vytvořené učební a výukové materiály. V kurzu si účastník rozšíří své znalosti z oblasti měřicích metod, vyzkouší si práci s 3D skenerem, vysokorychlostní kamerou, totálními stanicemi, akcelerometry, osvojí si principy osazování zkušební techniky na měřeném objektu či umístění techniky v terénu, naučí se se zpracovávat naměřená data a osvojí si metody pro jejich správné vyhodnocení. Zároveň se seznámí s prací se simulačními programy pro ASN (PC Crash a Virtual Crash).
Výstupy KA3: realizace pilotního prezenčního kurzu (24 h) pro cílovou skupinu.
Doba realizace projektu: 1.10.2014 – 30.6.2015 (9 měsíců)
| |
Harmonogram projektu: | |
KA1 – realizace v období: | 1.10.2014 – 30.4.2015 (7 měsíců) |
KA2 – realizace v období: | 1.4.2015 – 30.6.2015 (3 měsíce) |
KA3 – realizace v období: | 1.5.2015 – 30.6.2015 (2 měsíce) |
Projektový tým:
Věcný manažer a koordinátor projektu: | doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D. |
Metodik projektu: | doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D. |
Finanční manažer projektu: | Ing. Kateřina Mičunková |
ICT Technik: | Ing. Luboš Nouzovský |
Odborní lektoři: | doc. Ing. Jindřich Šachl, CSc.,
doc. Ing. Drahomír Schmidt, Ph.D.,
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.,
Ing. Zdeněk Svatý,
Ing. Luboš Nouzovský,
Ing. Karel Kocián,
Ing. Milan Kubín,
Ing. Jan Novák. |
Pro bližší informace neváhejte kontaktovat Ing. Kateřinu Mičunkovou (micunkova@fd.cvut.cz).
Realizace pilotního prezenčního kurzu „Měřicí metody a simulační programy“
Nabízíme Vám možnost zúčastnit se pilotního kurzu „Měřicí metody a simulační programy“. Pilotní kurz slouží pro ověření didaktického nastavení stejnojmenného vzdělávacího programu,včetně vytvořených učebních a výukových materiálů. Kurzovné a náklady související s kurzem jsou hrazeny z projektu.
Termín konání: 21.5. - 22.5. 2015
Hodinová dotace: 24 vyučovacích hodin
Místo konání: Vzdělávací středisko s ubytováním „Zámecká Sýpka“, Nároží 1265/6, 405 01 Děčín I
Anotace pilotního prezenčního kurzu
V pilotním kurzu si účastník rozšíří své znalosti z oblasti měřicích metod, vyzkouší si práci s 3D laserovým skenerem, totálními stanicemi, zařízením BOSH CDR KIT, osvojí si principy osazování zkušební a měřicí techniky na měřený objekt či umístění techniky v terénu, získá praktické zkušenosti od lektorů např. doporučené návyky při měření či doporučená nastavení funkcí, ale i vlastní zkušenosti při osvojování si dovedností práce s měřicí technikou, naučí se zpracovávat naměřená data a osvojí si metody pro jejich správné vyhodnocení. Zároveň se krátce seznámí i s programy pro rekonstrukci 2D a 3D modelů prostorového uspořádání zvolenéhomísta v terénu a se simulačními programy jako je např. PC Crash.
Předpoklady pro účast v pilotním kurzu
Účastníky dalšího vzdělávání mohou být absolventi SOŠ,VOŠ a VŠ s praxí zejména v technických oborech, kteří se s měřicí technikou či měřicími metodami ve své praxi setkávají či setkávali a mají zájem prohloubit své znalosti a dovednosti. Předpokladem pro účast jsou minimálně základní znalosti středoškolské fyziky, matematiky a elektrotechniky.
Průběh pilotního kurzu
Pilotní kurz buderozvržen do 5 bloků a realizován v průběhu 2 dnů. Na začátku kurzu budou účastníci kurzu rozděleni do 3 studijních skupin, přičemž každá skupina bude jednotlivé bloky absolvovat samostatně, vyjma prvního a posledního.
I. blok - Dynamické zkoušky - měřicí technika pro jízdní a nárazové testy (práce s BOSCH CDR KIT)
V prvním bloku se účastníci kurzu seznámí se základními možnostmi ponehodové diagnostiky vozidla, bude jim představeno jedno z diagnostických zařízení(BOSCH CDR KIT) apředvedena praktická ukázka na reálné dopravní nehodě. V praktické části bloku se naučí stáhnout data z řídicí jednotky airbagu demontované z vozidla po nehodě a vyhodnotit je.
Výuka bude společná pro všechny studijní skupiny.
II. blok – Geodetická měření
V tomto bloku se účastníci kurzu seznámí s geodetickými základy (tj. s měřením úhlů, délek a výšek, principy zaměřování bodů a tvorbou měřičských sítí), tvorbou polohopisu a rovněž s moderní měřicí technikou. V praktické části si vyzkouší přípravu na zaměřování, vlastní zaměření vybraného místa totální stanicí a následné zpracování naměřených dat.
Výuka bude probíhat skupinově.
III. blok – Fotogrammetrie
V blokuse účastníci kurzu seznámí se základními vztahy, pojmy, metodami a vybavením pro fotogrammetrické měření. V praktické části se naučí správně nastavit fotoaparát pro měření, provést snímkování vybraného místa, vytvořit síť a texturunasnímaného místa a vyhodnotit naměřená data.
Výuka bude probíhat skupinově.
IV. blok – 3D skenování
V bloku se účastníci kurzu obeznámí s jednotlivými typy skenerů, principy jejich měření a možnostmi využití. V praktické části si zkusí práci s ručním laserovým skenerem VIUScan, a to jeho správné nastavení pro aktuální podmínky prostředí a materiálové vlastnosti skenovaného objektu (tj. kalibrace a konfigurace skeneru), osazení objektu vztažnými body, jeho následné skenování a vyhodnocení nasnímaných dat.
Výuka bude probíhat skupinově.
V. blok – Zpracování úloh a konzultace
Poslední blok je určen pro zpracování naměřených dat z jednotlivých praktických úloh a konzultaci k jednotlivým tématům bloků.
Konzultace budou společné pro všechny studijní skupiny, popř. individuální pro jednotlivce.
Podrobný harmonogram je k nahlédnutí ZDE.
Přihlášení
Do kurzu se můžete přihlásit závaznou přihláškou.
Závazná přihláška na pilotní kurz ke stažení ZDE.
Pozvánka
Pozvánka na kurz ke stažení ZDE.
Realizace pilotního e-learningového kurzu „Měřicí metody a simulační programy“
Informace o realizaci pilotního e-learningové kurzu
Nabízíme Vám možnost zúčastnit se pilotního e-learningového kurzu „Měřicí metody a simulační programy“. Pilotní kurz slouží pro ověření didaktického nastavení stejnojmenného vzdělávacího programu. Kurz je alternativou k prezenčnímu kurzu a zpřístupní výuku a možnost učení různě znevýhodněným skupinám lidí. Kurzovné a náklady související s e-learningovým kurzem jsou rovněž hrazeny z projektu.
Termín konání: 16.6. - 30. 6. 2015
Hodinová dotace: 40 vyučovacích hodin (student si rozloží dle svých časových možností)
Anotace pilotního e-learningového kurzu
V kurzu si účastník rozšíří své znalosti z oblasti měřicích metod, seznámí se prostřednictví ukázkových videí s prací s 3D skenerem VIUSCAN, programem pro nastavení skeneru a zpracování skenu VXelement, vysokorychlostní kamerou NX S3 a programem Motion Studio, totálními stanicemi TOPCON, akcelerometry Xsens MTi-G a programem NI Diadem, přičemž si osvojí principy osazování zkušební techniky na měřeném objektu či umístění techniky v terénu, naučí se zpracovávat naměřená data a osvojí si metody pro jejich správné vyhodnocení. Zároveň se krátce seznámí i s programy pro rekonstrukci 2D a 3D modelů prostorového uspořádání zvoleného místa v terénu a se simulačními programy jako je např. PC Crash.
Předpoklady pro účast v pilotním kurzu
Účastníky dalšího vzdělávání mohou být absolventi SOŠ, VOŠ a VŠ s praxí zejména v technických oborech, kteří se s měřicí technikou či měřicími metodami ve své praxi setkávají či setkávali a mají zájem prohloubit své znalosti a dovednosti. Předpokladem pro účast jsou minimálně základní znalosti středoškolské fyziky, matematiky a elektrotechniky.
Průběh pilotního kurzu
Pilotní e-learningový kurz bude rozvržen do 5 bloků a realizován v průběhu 13 dnů. Každý blok je rozdělen na teoretickou a praktickou část. Na konci každé části je jednoduchý test, který ověří nabyté znalosti a osvojené dovednosti jednotlivých účastníků. Po splnění všech podmínek kurzu bude účastníkovi zaslán certifikát o úspěšném absolvování kurzu, a to jak elektronicky, tak poštou.
Přihlášení:
Do kurzu se můžete přihlásit prostřednictvím aplikace Moodle na stránkách: http://k622moodle.fd.cvut.cz
Souhrnné informace o realizaci projektu a naplnění cílů
V rámci realizace projektu "Další vzdělávání v oblasti měřicích metod a simulačních programů", reg. č. CZ.1.07/3.2.06/05.0001, byly úspěšně zrealizovány 3 klíčové aktivity, a to:
• | Tvorba vzdělávacího programu "Měřicí metody a simulační programy", jejíž výstupy jsou: nově vytvořený vzdělávací program včetně učebních textů, metodika pro prezenční kurz včetně vzorových didaktických pomůcek a dat pro zpracování praktických úloh. |
• | E-learningová podoba vzdělávacího programu "Měřicí metody a simulační programy", jejíž výstupy jsou: stejnojmenný pilotně ověřený e-learningový kurz v aplikaci Moodle, nově vytvořená výuková videa a metodika pro e-learning. Pilotáže se zúčastnilo 19 účastníků, z čehož ji úspěšně absolvovalo 15 účastníků. |
• | Pilotní ověření vzdělávacího programu "Měřicí metody a simulační programy", jejíž výstupem je realizace zkráceného (24 h) pilotního prezenčního kurzu, kterého se zúčastnilo a úspěšně jej absolvovalo 19 účastníků. |
Všechny aktivity byly realizovány dle navrženého časového harmonogramu a výstupy byly splněny v požadovaných termínech a rozsahu.
Udržitelnost projektu
Prezenční kurz „Měřicí metody a simulační programy“
V rámci udržitelnosti projektu realizuje ČVUT v Praze nezkrácený prezenční kurz „Měřicí metody a simulační programy“.
Termín konání: 10. - 11.9. a 8. – 9.10. 2015
Hodinová dotace: 40 vyučovacích hodin (4 dny po 10 vyučovacích hodinách)
Místo konání: Vzdělávací středisko s ubytováním „Zámecká Sýpka“, Nároží 1265/6, 405 01 Děčín I
Anotace prezenčního kurzu
V kurzu si účastník rozšíří své znalosti z oblasti měřicích metod, vyzkouší si práci s 3D laserovým skenerem, totálními stanicemi, akcelerometry, zařízením BOSH CDR KIT, fotogrammetrickým zařízením, osvojí si principy osazování zkušební a měřicí techniky na měřený objekt či umístění techniky v terénu, získá praktické zkušenosti od lektorů např. doporučené návyky při měření či doporučená nastavení funkcí, ale i vlastní zkušenosti při osvojování si dovedností práce s měřicí technikou, naučí se zpracovávat naměřená data a osvojí si metody pro jejich správné vyhodnocení. Zároveň se krátce seznámí i s programy pro rekonstrukci 2D a 3D modelů prostorového uspořádání zvolenéhomísta v terénu a se simulačními programy jako je např. PC Crash.
Předpoklady pro účast v kurzu
Účastníky dalšího vzdělávání mohou být absolventi SŠ,VOŠ a VŠ s praxí zejména v technických oborech, kteří se s měřicí technikou či měřicími metodami ve své praxi setkávají či setkávali a mají zájem prohloubit své znalosti a dovednosti. Předpokladem pro účast jsou minimálně základní znalosti středoškolské fyziky, matematiky a elektrotechniky.
Průběh prezenčního kurzu
Prezenčního kurz bude rozvržen do 7 bloků a realizován v průběhu 4 dnů. Na začátku kurzu budou účastníci kurzu rozděleni do 2 studijních skupin, přičemž každá skupina bude jednotlivé bloky absolvovat samostatně, vyjma bloku Dynamické zkoušky I. a 3D skenování.
I. blok - Geodetická měření
V prvním bloku se účastníci kurzu seznámí s geodetickými základy (tj. s měřením úhlů, délek a výšek, principy zaměřování bodů a tvorbou měřičských sítí), tvorbou polohopisu a rovněž s moderní měřicí technikou. V praktické části si vyzkouší přípravu na zaměřování, vlastní zaměření vybraného místa totální stanicí a následné zpracování naměřených dat či vytyčení. Výuka bude společná pro všechny studijní skupiny.
II. blok – Fotogrammetrie
V bloku se účastníci kurzu obeznámí se základními vztahy, pojmy, metodami a vybavením pro fotogrammetrické měření. V praktické části se naučí správně nastavit fotoaparát pro měření, provést snímkování vybraného místa, vytvořit síť a texturunasnímaného místa a vyhodnotit naměřená data.
Výuka bude probíhat skupinově.
III. blok – 3D skenování
Blok je věnován představení jednotlivých typů skenerů, principů jejich měření a možnostíjejich využití. V praktické části si účastníci zkusí práci s laserovým skenerem FAROFocus, a to jeho správné nastavení pro aktuální podmínky prostředí (tj. kalibrace a konfigurace skeneru), následné skenování a vyhodnocení nasnímaných dat.
Výuka bude probíhat skupinově.
IV. blok – Dynamické zkoušky I.
V bloku se účastníci kurzu seznámí se základními možnostmi ponehodové diagnostiky vozidla, bude jim představeno jedno z diagnostických zařízení apředvedena praktická ukázka na reálné dopravní nehodě. V praktické části bloku se naučí stáhnout data z řídicí jednotky airbagu demontované z vozidla po nehodě a vyhodnotit je. Krátce bude také zmíněno o akcelerometrech a jejich využití pro měření dynamických charakteristik vozidel.
Výuka bude probíhat skupinově.
V. blok – Dynamické zkoušky II.
Blok je zaměřen na představení práce s vysokorychlostními kamerami, principu jejich funkce, použití a specifik nastavení. Účastník se rovněž seznámí se samotným zpracování zaznamenaných dat a jejich vyhodnocením.
VI. blok – Simulační prostředí pro potřeby ADN
Tento blok je orientován na možnost ukázky využití naměřených dat v simulačních programech využívaných při analýze dopravních nehod. V teoretické části se účastníci seznámí s principy a možnostmi simulačního prostředí, limity jejich využití. V praktické části se blíže seznámí s konkrétním simulačním programem, a to programem PC Crash, a prací v něm.
Výuka bude probíhat skupinově.
VII. blok – Zpracování úloh a konzultace
Blok je zaměřen na představení práce s vysokorychlostními kamerami, principu jejich funkce, použití a specifik nastavení. Účastník se rovněž seznámí se samotným zpracování zaznamenaných dat a jejich vyhodnocením.
Podrobný harmonogram je k nahlédnutí ZDE.
Přihlášení
Do kurzu se můžete přihlásit závaznou přihláškou.
Závazná přihláška na pilotní kurz ke stažení ZDE.
Pozvánka
Pozvánka na kurz ke stažení ZDE.
E-learningové kurzy „Měřicí metody a simulační programy“
Termín konání: | 2.3. - 30.4.2016 |
| 2.5. – 30.6.2016 |
Hodinová dotace: 40 vyučovacích hodin (4 dny po 10 vyučovacích hodinách)
Anotace e-learningového kurzu
V kurzu si účastník rozšíří své znalosti z oblasti měřicích metod, seznámí se prostřednictví ukázkových videí s prací s 3D skenerem VIUSCAN, programem pro nastavení skeneru a zpracování skenu VXelement, vysokorychlostní kamerou NX S3 a programem Motion Studio, totálními stanicemi TOPCON, akcelerometry Xsens MTi-G a programem NI Diadem, přičemž si osvojí principy osazování zkušební techniky na měřeném objektu či umístění techniky v terénu, naučí se zpracovávat naměřená data a osvojí si metody pro jejich správné vyhodnocení. Zároveň se krátce seznámí i s programy pro rekonstrukci 2D a 3D modelů prostorového uspořádání zvoleného místa v terénu a se simulačními programy jako je např. PC Crash.
Předpoklady pro účast kurzu
Účastníky dalšího vzdělávání mohou být absolventi SŠ, VOŠ a VŠ s praxí zejména v technických oborech, kteří se s měřicí technikou či měřicími metodami ve své praxi setkávají či setkávali a mají zájem prohloubit své znalosti a dovednosti. Předpokladem pro účast jsou minimálně základní znalosti středoškolské fyziky, matematiky a elektrotechniky.
Průběh kurzu
E-learningový kurz bude rozvržen do 5 bloků a realizován v průběhu 2 měsíců. Každý blok je rozdělen na teoretickou a praktickou část. Na konci každé části je jednoduchý test, který ověří nabyté znalosti a osvojené dovednosti jednotlivých účastníků. Po splnění všech podmínek kurzu obdrží účastník certifikát.
Přihlášení
Do kurzu se můžete přihlásit prostřednictvím aplikace Moodle na stránkách: http://k622moodle.fd.cvut.cz
|